Îți faci singur reclamele pe facebook ads? Ai grijă la setarea asta dacă nu ai buget nelimitat

Dacă nu-ți spune nimic screenshot-ul de mai sus, atunci e ok, articolul ăsta nu e pentru tine. Dacă ai ca target pentru produsul sau serviciul tău pensionarii din România, e ok, că asta arăt mai sus, cum peste 45% din click-urile pe link au fost de la persoane 65+. Posibil ca 50% (made up statistic) din ele să fie chiar din greșeală.

Dar dacă targetul tău nu sunt persoanele peste 65 de ani, atunci poți citi ce am eu de zis aici.

Facebook e un business, nu prietenul tău. Știu că știi, dar simt nevoia să subliniez asta încă o dată.

Și ca orice business, se ghidează preponderent după profit, iar profitul Facebook vine majoritar din reclamele de pe platformele sale.

Iar când vine vorba de Facebook, trebuie să fii mai atent ca la o tigaie de pe foc, pentru că te arde mai tare ca o tigaie încinsă. 🙂

Acum, Facebook e cunoscut pentru foarte multe tertipuri, de la costuri mai mari pentru cei care dau boost post direct din Facebook de pe telefon, la modificarea imaginilor încât să-ți strice design-ul muncit și aprobat, însă acum devine din ce în ce mai evident că se strânge sacu’ și vor să facă bani cât mai au timp prin orice modalitate, inclusiv prin tehnici de tipul dark pattern, metode deceptive.

Caz concret, cel mai recent pe care l-am descoperit zilele astea:

Să luăm exemplul unei campanii de Trafic pe website.

Pasul 0: nu o facem ca Boost Post, din Facebook, ci din Ads Manager. 🙂

Pasul 1:

Pasul 2 și primul exemplu de dark pattern: e preselectat deja, inserându-ți pe gât în jos (ca să o zic frumos) campania cu setările recomandate de ei, adică foarte mult AI și recomandări care nu-s ok pentru toată lumea deja ON. Majoritatea antreprenorilor care își fac campaniile de Facebook Ads nici nu bagă în seama asta și fac rapid click pe Continue.

Ok, bifăm că vrem manual, ca barbarii.

Ne seătm la nivel de ad set în ordinea dată de FB: unde să trimitem traficul (Messenger, Website, app etc), setăm bugetul, data de început și sfârșit, locația și apoi interesele – unde e de fapt schema și unde petrec cel mai mult antreprenorii care-și setează singuri campaniile de FB ads.

Pasul 3: Schema

Deși am setat de la început că vrem campanie manuală, Faceobook a uitat de atunci și ne-a setat automat pe o audiență de tip Advantage+, iar UI-ul ne spune să apăsăm pe + Audience suggestion (optional), pe lângă că cică e opțional, că de – se ocupă AI-ul să aducă bani lui Zuck, problema e că dacă ai apăsat pe acel buton, nu pare nimic în neregulă, dar este. Trecem la următorul pas.

Pasul 4: Nimic nou pe frontul de Vest

Cel puțin așa pare, nu? îți setezi audiența, după vârstă, gen și bagi și câteva interese că să aibă o idee FB pe cine să targeteze, nu?

Greșit. O dată ce ai început să faci setările aici, adsetul tău e deja setat ca fiind Automat/Advantage+, adică îi spui lui Faceobook că “boss, așa am setat eu, orientativ, dar nu te lua musai după ce îți zic eu, fă cum știi mai bine, dar doar adu trafic/vânzări“. Sau cel puți așa consideră el.

Dacă te-ai grăbit și nu ai fost pe fază, trebuie să apeși pe acel link, cu Switch to original audience options.

Pasul 5: Disperarea

Facebook e disperat, bagă la design deceptiv cât poate + niște social proof mai mult sau mai puțin real (Costuri mai mici cu 33% cică). Numa-numa vei apăsa pe buton “activ” Use Advantage+ audience și-l lași în pace. Problema e că dacă nu vei folosi audiența originală, vei avea seniori targetați fără probleme, chiar dacă tu nu i-ai pus în range. 🙂

Deci, Pasul 6: Audiența originală

După cum se poate observa, tot încearcă el să te facă să te răzgândești, dar tu ține-te tare și zi-i nu. Foarte cicălitor FB, nu?

Sunt convins că sunt pe undeva în Termenii și Condițiile Facebook Ads ascunse aceste aspecte, că doar au avocați buni în spate, dar asta nu face ca acțiunile Facebook să fie mai etice. Că despre asta e vorba până la urmă, despre etica în business, care la Facebook e doar pe hârtie, pardon, pe digital.

Bun, acum ca să fim înțeleși, nu am nimic împotriva targetării seniorii/pensionarilor. Dar doar dacă vrei conștient tu asta, știi că sunt targetul tău, îți aduc vânzări, nu să-ți bage mâna adânc în buzunar Facebook să-ți ia banii pentru un public de care tu nu ai nevoie.Cum poți verifica să vezi dacă ai și tu aceeași problemă? Simplu, la nivel de adset sau campanie te dai pe Breakdown by Age, ca în imaginea de mai jos.

Și în loc de încheiere, vă recomand din nou, ca întotdeauna să nu vă mai bazați doar pe un canal de vânzare, gen Facebook, chiar dacă el generează cel mai mult volum. Pe termen lung nu e ok. Diversifică-ți vânzările cu un SEO, cu un Google Ads, cu un e-mail marketing, cu un marketing afiliat, cu un offline creativ. Și nu uita că promovare e doar un P din cei 4/7 P ai mixului de marketing și ar trebui să vină după ce ai pus la punct restul.

Poate ar fi cazul să cereți un raport din Facebook agenției/freelancer-ului, nu din răutate, că se întâmplă și la case mai mari, dar un check din când în când e binevenit zic eu.

Dacă ai văzut și tu asta sau ai ceva de adăugat, te aștept în comentarii.

Vlad Faraonel
Vlad Faraonel

Vlad Faraonel este Doctorand în Marketing, Director de Marketing la Marksome - Agenție de Marketing Digital și Consultant de Marketing pentru diverse proiecte.

Articles: 24

Tu ce părere ai?