Ce este mixul de marketing?

Ce este mixul de marketing?

Ce bine ar fi dacă ar exista o rețetă a succesului, nu? O mică părticică din noi rămâne mereu visătoare cu privire la identificarea soluțiilor general valabile pentru dificultățile cu care ne confruntăm. Când vine vorba despre business, dezvoltarea acestuia de la zero, menținerea și reușita de a-l transforma într-unul profitabil, există o mică unealtă care, utilizată în mod cât mai corect, ne aduce mai aproape de obiectivele setate.

Atunci când gândim strategiile de marketing pe care dorim să le implementăm, trebuie să luăm în considerare un aspect cu o importanță ridicată – mixul de marketing al produsului sau serviciului pe care îl oferim publicului.

 În cele ce urmează vei afla ce este mixul de marketing și cum se aplică practic într-o afacere, beneficiile pe care le oferă, dar și lipsurile pe care le are deoarece, perfecțiunea nu există, iar îmbunătățiri pot fi aduse mereu.

Ce este mixul de marketing?

La nivelul unei firme, mixul de marketing are rolul de a ajuta în stabilirea produsului potrivit, la prețul potrivit, cu o promovare cât mai eficientă și o plasare care să se plieze cu cerințele segmentului țintă.

Mixul de marketing este alcătuit din elementele cheie ajutătoare în luarea deciziilor și implementarea tacticilor la nivelul produsului sau serviciului unei companii. Poate fi privită ca o rețetă ce cuprinde 4 ingrediente, care, dacă sunt „mixate” într-o manieră cât mai bună, reușesc să aducă afacerea pe calea succesului.

Vrând, nevrând, mai ales dacă studiezi la un liceu sau facultate cu profil economic, ai auzit despre „Cei 4 P ai mixului de marketing”. Chiar și eu am menționat în paragraful anterior! În cele ce urmează îți voi explica pe fiecare în parte și îți voi explica care este rolul lor.

Mixul de marketing – Cei 4 P ai marketingului.

Denumirea aleasă pentru acest concept are în mare parte un rol academic, fiind gândită în așa fel încât să fie ușor memorabilă. Cu timpul, cei 4 P nu au mai fost la fel practici, acestora fiindu-le adăugați încă 3, devenind astfel „Cei 7 P”, dar despre asta vei afla după ce te familiarizezi cu noțiunile de bază.

Primul P vine de la Produs.

Este esențial să cunoști în detaliu produsul pe care îl comercializezi, fie el tangibil sau intangibil. Trebuie să-i cunoști funcționalitatea, beneficiile pe care le aduce cumpărătorului și cel mai important, cum te ajută să te diferențiezi față de concurență.

Cel de-al doilea P este aferent Prețului.

Acesta este stabilit în funcție de mai mulți factori precum cererea și oferta existente pe piață, marja de profit, costuri legate de activitățile de marketing și lista poate continua. În alegerea și stabilirea prețului trebuie să te asiguri că acesta rezonează cu valoarea produsului și va fi perceput drept unul corect față de consumatorii finali.

Al treilea P face referire la Promovare.

Cu ajutorul acesteia aducem în atenția publicul țintă produsul sau serviciul nostru. Promovarea are și 4 P ai săi, și anume publicitatea (care poate fi publicitatea online prin reclamă plătită sau SEO), relațiile publice, vânzarea personală sau promoțiile. Canalele prin care se face pot fi rețelele de social media, reclamele de la televizor sau radio, site-uri, pliante, și așa mai departe. Este recomandat ca inițial să se identifice locul în „se află” segmentul țintă, acolo unde consumă cel mai mult conținut, pentru ca mai apoi să poți aduce în atenția lor produsul sau serviciul pe care îl comercializezi. Acest lucru se poate afla printr-o cercetare de piață.

Al patrulea P care îi revine Plasamentului (Distribuția).

Acest punct face referire locul în care se află produsul sau serviciul oferit, unde te pot găsi clienții. Există mai multe variante aici, îți poți expune produsul pe un website, într-un showroom sau într-un magazin fizic. Cu ajutorul plasamentului reușim să conștientizăm modalitatea prin care clienții sunt obișnuiți să caute și să găsească produsul oferit.

Pentru produse, cei 4 P menționați până acum sunt de ajuns, analizați și dezvoltați pentru produsul oferit sunt de mare folos în identificarea problemelor, a oportunităților, și a metodei de abordare pe viitor.

Interesant de menționat aici este că, celor 4 P li s-au identificat echivalenți care pun în prim-plan consumatorul. Astfel produsul devine Consum, prețul – Cost, promovarea – Comunicare și plasamentul – Conveniență.

mixul de marketing ilustratie

O scurtă, scurtă explicație, dar logică, este că marketerii trebuie să se concentreze în mare parte pe consumatori pentru a identifica nevoile și dorințele acestora, să-i determine să conștientizeze că pe lângă costul achiziționării a existat și un cost al producției care motivează prețul final, mesajele transmise să fie transformate treptat într-un dialog, și nu doar într-un monolog insistent al companiilor și într-un final produsul să fie plasat într-un loc convenabil ambelor părți, atât a distribuitorilor, cât și a consumatorilor.

Când vine vorba despre servicii însă, acestor 4 P li se mai adaugă încă 3, rezultând astfel „Cei 7 P” pe care doar i-am menționat mai sus.

Continuăm cu al cincilea P care vine de la Persoane (People). De ce a fost necesară adăugarea acestuia? Fiecare business are nevoie de oameni pentru a funcționa. În cazul serviciului, această nevoie se amplifică deoarece este nevoie de oameni pregătiți atât profesional, cât și din punct de vedere social, să interacționeze cu consumatorii finali ai serviciului pe care îl oferim.  

Mai avem doar două elemente, sper că nu te-am pierdut până aici!

Al 6-lea P este pentru Procese (Process) și ceea ce trebuie reținut aici este dezvoltarea constantă. Dacă observăm că pașii pe care îi utilizăm fie la livrare, fie la relaționarea cu consumatorii există elemente care nu funcționează, intervenim la nivelul procesului respectiv și îl dezvoltăm în așa fel încât să scoatem ce e mai bun din el.

Într-un final, (da, de data aceasta chiar e ultimul, *momentan*) cel de-al 7-lea P, pentru care traducerea în limba română nu conține litera P, Physical evidence aka dovada fizică. Este foarte foarte important ca, în momentul finalizării achiziției bunului oferit, fie el tangibil sau intangibil, clientul să rămână cu o dovadă care să ateste că acțiunea respectivă a avut loc. Oferim cursuri de formare? Ar fi indicat ca la final beneficiarul să rămână cu o diploma de participare sau cu materialele utilizate pe parcursul lecțiilor. Acesta este doar un exemplu, în cazul altor servicii, unele mai variate decât altele, lucrurile diferă dar cu siguranță există soluții prin care să se ofere o dovadă. Până la urmă, acesta este rolul unui om de marketing, să facă din imposibil posibil.

Mult a fost, puțin mai este. Dar privește partea plină a paharului! Acum deții mai multe informații cu privire la elementele mixului de marketing. Poți salva acest articol pentru a reveni la el oricând ai nevoie.

Factori care influențează mixul de marketing

Există și câțiva factori care influențează acest mix. Da, cu ajutorul lui îmbunătățim elemente ce țin de noi, de partea interioară a companiei, de lucruri la care putem interveni și să le îmbunătățim astfel încât să aducă rezultate maxime. Totuși, există și factori externi pe care nu-i putem controla, doar „se întâmplă” și trebuie să învățăm să co-existăm cu situația respectivă, eventual să o întoarcem în favoarea noastră.

Din păcate, cu timpul, acest mix își pierde utilitatea practică. Din punct de vedere academic rămâne în continuare aplicabil, util pentru explicațiile cadrelor didactice și pentru înțelegerea conceptului de către elevi sau studenți.

  1. Un alt factor, trăit în ultimii doi ani, schimbările la nivelul naturii. Pandemia care a adus multor afaceri o creștere impresionantă, dar a și falimentat un număr ridicat de companii, unele chiar cu vechime pe piață. În acest caz, reacția trebuie să fie una rapidă, dar calculată, obiectivul principal ar fi ca pe moment, să reușim să supraviețuim iar mai apoi să creștem vânzările.
  2. Concurența, element al macromediului. Orice schimbare, orice repoziționare, orice decizie, poate avea repercusiuni asupra afacerii. De aceea, trebuie să ne concentrăm pe produsul sau serviciul oferit, dar să ținem cont și de mișcările din piață pentru a nu avea de suferit ulterior.

Pentru a diminua influența acestor factori, a fost introdus un concept care permite o mai bună gestionare a afacerilor, marketing concentrat spre creștere – growth hackingul. Despre este vorba mai exact? În loc să investești sume imense în bugete de marketing care nu aduc rezultate și care nu pot fi măsurate, filosofia growth hackingului presupune utilizarea de instrumente care să permită măsurarea rezultatelor. Alte aspect care stau la baza acestui concept sunt testarea și îmbunătățirea constantă a produsului sau serviciului până la momentul în care se atinge stadiul de product-marketing fit. Chiar și în acel stadiu se urmărește îmbunătățirea pentru că mereu este loc de mai bine. Este o tactică prin intermediul căreia firme precum Facebook, Airbnb, Dropbox au avut o creștere spectaculoasă într-o perioadă relativ scurtă de timp. Creativitatea, testarea și îmbunătățirea constantă pot transforma orice afacere din una aproape falimentară, către una de milioane.

Iată că ai ajuns și la finalul articolului.

Îți las la final de articol un citat de la însuși cel care a dezvoltat cei 4 P – Philip Kotler: „Dacă nu sunteți un brand, veți fi o marfă”. Interpretarea îți aparține în totalitate! Un mic sfat în deslușirea misterului din spatele citatului: investește în dezvoltarea personală și devino o inspirație pentru cei din jur.

Dacă dorești să-ți aprofundezi cunoștințele despre marketing din surse sigure, și nu ai idee unde să începi, te invit să accesezi lista de cărți de marketing pe care am creat-o special pentru a-i ajuta pe cei care ar începe, dar nu știu de unde.  Cam atât pentru moment! Și nu uita, marketingul se învață zi de zi, este un lifestyle! 😊

Vlad Faraonel

Vlad Faraonel

Curios din fire. Pasionat de Social Media, Advertising & Digital Marketing | Scriu mai rar, dar și când scriu o fac să merite. 😁